Barndomsminner og tradisjoner :)

God kveld søte lesere ♥

 

 

Nå i disse tider, når det nå har blitt ny måned, november så tenker jeg stadig på hvordan ting er nå og hvordan ting var da jeg var yngre. Det har nå vært feiret halloween. Men jeg lurer på en ting, hva har egentlig det med vår kultur å gjøre? Når var det det ble naturlig å ta i bruk den feiringen. Jeg kan aldri huske at jeg som yngre gikk rundt på «knask eller knep» Det er noe jeg ikke skjønner meg så mye på. Men det jeg virkelig ikke skjønner med dagens ungdommer og barn er at det ikke er en eneste sjel som vet hva «julebukk» er i dag, det er ingen som går det lenger. Hvorfor sluttet den søte fine desember tradisjonen ?? Barn og voksne kledde seg ut som nisser eller andre søte skapninger og gikk på dørene til folk å sang julesanger. Man gikk ikke rundt å skremte folk slik som nå. Jeg må si jeg savner det å gå «julebukk». Jeg hadde ikke hatt noe problem med å gjøre det nå i en alder av 29år, men det er ikke det samme å gå alene som når du går en gjeng. Jeg får aldri med meg noen til å gå «julebukk» sammen med meg, så da blir det ikke til at man gjør det allikevel. Jeg vil ha vekk halloween og vil ha tilbake julebukk.

 

 

Tradisjoner for meg er viktig, å da spesielt i julen. Når desember måneden begynner så er det endelig lov å drikke julebrus (jeg vet jeg kan gå i butikken å kjøpe den allerede nå, men jeg synes ikke det blir det samme, jeg velger heller å vente) I desember måned så er det også da man setter seg ned å ser på julefilmer. Det er noe jeg elsker. I tillegg så går det også i mye julesanger. Desember er en herlig måned. Men over til de virkelige tradisjonene, de jeg har hatt helt siden jeg var barn. Jeg og pappa (noen ganger noen flere) drar alltid opp til Reiret (familie sæteren vår ikke så langt unna birkebeiner skistadion) noen dager før lille juleaften å hugger ned juletreet vårt. Da pleier vi alltid å ha med oss noe snacks og noe varmt å drikke å fyrer i peisen inne på sætra før vi drar ned igjen. Dette er så koselig. Jeg blir alltid lei meg og sur om det blir gjort uten meg så jeg forsikrer meg alltid om at det blir satt på en dag hvor jeg får blitt med. På kvelden lille juleaften så pleier jeg alltid å pynte juletreet og legger julegaver under treet slik at det er ferdig til vi sitter i sofaen oppe hos mamma og pappa å ser på «Grevinnen og hovmesteren». Tradisjonen tro. Og på natten (om ene storesøsteren min feirer jul med oss) ligger vi på gulvet under juletreet å klemmer på pakker. Også henger vi julestrømpen vår ved peisen. Ja jeg vet vi er barnslige av oss, men slik vi er når det er jul. På selve juleaften så får jeg sett litt av tre nøtter til askepott før vi må dra. Vi skal da til Brøttum hos tante og onkel på julegrøt med mandel i grøten. På tur dit stopper vi alltid på kirkegården, for da har jeg og pappa en egen tradisjon hvor vi tenner to lykter foran familie graven foran farmor og farfar. Når vi kommer hjem fra julegrøt så er det å sitte å se på disney filmer og hjelpe mamma om hun trenger det. Så er det middag å senere dessert før vi tar gavene. Herlig med tradisjoner. Det er veldig viktig å ha det. Da har du alltid noe å se frem til.

Å når jeg skriver dette her nå så kjenner jeg virkelig at jeg gleder meg til det blir desember. Gleder meg som en liten unge. Må bare gjennom denne november måneden først. Håper det går fort. 

 

Blogges senere ♥

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg