Bør man egentlig forby andre flagg på 17.mai og i toget??

God kveld søte leserne mine ♥ 

 

 

 

 

 

 

 

17. Mai er så å si rett rundt hjørnet, og i de siste årene så har den samme debatten herjet rundt omkring i dette landet og i ikke minst i mediene rundt omkring. Det jeg hinter til her er ingen ringere enn “Flagg-debatten” som den så fint har blitt kalt. Hele denne debatten her dreier seg enkelt og greit om hvilke flagg som man skal bruke på 17. mai og i 17. mai-tog. Tidligere år så har enkelte 17. mai komitéer lagt inn ett forbud mot det å skulle bruke utenlandske flagg i 17. mai tog, mens andre igjen har oppfordret til å gjøre det. Men kan jeg spørre om noe? Hva er det egentlig som gjør at dette temaet er så betent som det faktisk er? Noen har faktisk mottatt drapstrusler etter å ha oppfordret folk til å bære det flagget som er fra deres hjemland på 17. mai. Mens andre igjen blir skjelt ut og blitt kalt ting som rasist fordi de har sagt at de ikke ønsker å se andre enn bare norske flagg på selve nasjonaldagen. 

Vi må i 2018 klare det å respektere at vi alle har forskjellige meninger rundt om dette temaet, uten å skrike ut om rasisme og forræderi av den grunn. Helt ærlig og helt personlig synes jeg på ingen måte at vi trenger å ha et forbud mot utenlandske flagg på 17.mai . Det er jo grunnlovens dagen. Vi lever faktisk i det frie landet Norge hvor det med ytringsfrihet står sterkt høyt på listen. Jeg synes det blir veldig feil å gå rundt å nekte noen å bruke flagget fra sitt hjemland i 17. mai toget, selv om jeg egentlig personlig ikke synes at det hører noen plass hjemme, i akkurat denne sammenhengen. Jeg vet at det er mange som bruker dette for å vise sin tilhørighet til både Norge og til sitt hjemland, samt for å vise frem mangfoldet som landet vårt har å by på, noe som egentlig i utgangspunktet er veldig fint. Samtidig – vi feirer faktisk Norges grunnlovsdag. Det er Norges nasjonaldag. Vi bør derfor veive med det norske flagget. Dette her er min personlige mening om denne saken her rundt 17.mai og 17.mai toget. Men om jeg kan få si noe annet også, så er det det at jeg blir verken sint eller skuffet over om jeg ser flagg fra andre nasjoner på 17.mai og i 17.mai toget. Jeg forstår jo hvorfor de gjør det og det er faktisk helt greit. Det er jo ikke noe å hisse seg opp over i det hele tatt. 

 

Poenget mitt i dette her er vel det at vi faktisk må bli mye flinkere på med det å faktisk kunne vise respekt ovenfor hverandres meninger, ståsted og ikke minst synspunkter om ting. Jeg mener en ting, og du må gjerne mene noe annet om akkurat det samme, men man trenger vel verken å sende ut drapstrusler eller å rope ut forskjellige skjellsord bare for å kunne poengtere sin side av den saken, særlig ikke når det faktisk er snakk om hvordan vi ønsker å kunne feire dette frie, vakre landet vårt! ♥

 

 

 

Det aller viktigste på selve 17. mai er det at vi viser samholdet som vi har her i Norge, og at vi alle feirer dagen på akkurat den måten vi føler for å feire den ♥

 

 

Blogges senere ♥

 

2 kommentarer
    1. Jeg har veldig delte meninger om dette temaet. Nå har ikke jeg et veldig spesielt forhold til 17. mai, og bryr meg ikke om det bæres andre flagg enn norske flagg på 17. mai..rett og slett fordi det ikke er noe jeg reagerer på. Men dersom jeg snur det og prøver å tenke at jeg hadde vært i et annet land der de feirer noe som gjelder det landet, hadde jeg nok ikke bært det norske flagget. Da hadde jeg heller bært det flagget til det landet det hadde gjeldt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg