Foreldrene som kaller unge jenter for “knulledukker”

Jeg har sett en del artikler, debatter og blogginnlegg om barn som ikke oppfører seg, men hvor er de artiklene om foreldrene som ikke oppfører seg? Jeg vet ikke på generell basis, men jeg har god erfaring fra min egen blogg at de eldre er de aller verste nettrollene. Er det ikke litt tragikomisk at det er ungdommer som oftest som vet bedre enn voksne damer og menn om hvordan man skal oppføre seg på nett? 

Jeg tror derfor vi må snu om på situasjonen, og heller oppfordre de barn og unge som kan å oppføre seg til å lære sine foreldre om hvordan man skal behandle andre mennesker, spesielt over nett. For jeg tror nemlig de må ha glemt mye av det vi har lært. For eksempel det at man skal være mot andre som man ønsker at andre skal være mot seg. Jeg tviler på at du innerst inne ønsker at andre skal sitte å slenge dritt om deg, ditt liv og ditt utseendet? uavhengig om du er barn, unge eller voksne. 

Det skremmer meg faktisk mye å tenke på at disse voksne nettrollene har barn de oppdrar selv. Tenk at Tiril på 45 år som kaller unge jenter for knulledukker i kommentarfeltet til VG mest sannsynlig har en ungdom hjemme i huset sitt. Hvordan snakker du om andre rundt middagsbordet? Du vet at du lærer barna dine at det er OK å snakke ned om andre mennesker, og at det er OK å mobbe. Hva gjør du om rektoren en dag ringer deg for å fortelle at barnet ditt kalte klassekameraten for knulledukke?  –  “Å nei du, det er det mamma som har lært Nils. Jeg har en litt dum uvane med å skrive det i kommentarfeltet på nyhetssaker, og snakke om det rundt middagsbordet om jeg blir for engasjert i en sak. Sorry, hehe!”. 

Etter min erfaring er barn og ungdom SÅ mye flinkere til å oppføre seg på nett en voksne mennesker ( meste parten av tiden vel å merke) Men det er jo også en del barn og unge som er noen av de værste nettrollene også, og hvor er da foreldrene til de ? ” Å nei mitt barn kunne aldri ha funnet på noe sånt, mitt barn er ett englebarn” Voksne, skjerp dere.. få skikk på barnet ditt, vær ett forbilde! 

Det virker som mange av dere har glemt reglene rundt nettvett, både av barn, unge og voksne.  Så jeg tenkte derfor at jeg skulle dele de med dere på nytt, slik at dere kanskje husker dette til neste gang dere tenker på å rakke ned på andre over nett 😉

1. Som jeg nevnte over her, hver mot andre slik du ønsker at andre skal være mot deg. 

2. Er du en slik person som kommenterer stygge ting om andre på nett i en alder av 45 år, er det nok dessverre ikke så mye håp for deg. MEN en liten ting å tenke på, hva om sjefen din leser kommentarfeltet på VG? Hva tror du han/henne tenker om at du som en ansatt kaller unge jenter for “knulledukke?”. 

3. Det du publiserer på nett vil være der for alltid. Jeg drar opp jobb igjen, for mange sjefer er ekstremt god til å google. Tror du han ansetter deg som snakker nedtalende og mobber andre på nett, eller konkurrenten din som oppfører seg som et normalt oppgående menneske? Just saying. 

4. Ta hensyn til barna dine. Hvor kult tror du det er for barna dine å få høre på skolen dagen at “moren eller faren din kaller andre for knulledukke og et vandrende sexobjekt?” 

5. Til slutt, hver et medmenneske. Ingen mennesker er perfekt, men det å rakke ned og mobbe andre er IKKE ok i voksen alder. Du burde vite bedre

 

 

Blogges senere ♥

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg